Fatin STEADY

Jumaat, 14 Disember 2018

Apa Itu Kenangan ?

Assalamulaikum

Nama aku fatin berusia 19 tahun dan masih menunggu keputusan STPM .. Sekarang dah masuk bulan 12 musim tengkujuh di tempat aku ini asyik hujan . Bhenti pun sekejap sekejap jee kemudian hujan kembali. Okay topik harini aku nak cerita tentang ' kenangan '

  Apa itu kenangan ? Bagi pendapat aku kenangan itu adalah sebuah peristiwa yang telah berlaku dan berlalu samada kenangan manis mahupun kenangan pahit . Kenangan manis dan kenangan pahit adalah suatu peristiwa yang sangat berbeza. Bagi aku kenangan manis adalah salah satu kenangan yang bisa membuat kita gembira,seronok,tenang,aman dan bahagia manakala kenangan pahit pula adalah suatu peristiwa yang membuatkan kita merasa sedih,kecewa,tidak tenteram,tidak aman,tidak gembira dan adakala mendatangkan tekanan dan sengsara.

  Menurut aku kenangan manis perlu disimpan kerana ianya adalah satu peristiwa yang tidak mungkin dapat kita lupakan. Sebab apa aku cakap gitu . Sebab nya bagi aku kenangan manis ni dapat membuat kita tersenyum ketawa tersengeh sorang2 hahaha . Aku pasti semua manusia pernah ada kenangan manis kan arhh menipulah kalau tidak ada. Samada kenangan manis bersama keluarga,kawan2 mahupun pasangan masing2. Aku pun ada kenangan manis dan hingga kini aku ingat dan adakala tersenyum sorang2 bukan gila tapi bila teringat perkara tu pasti akan membuat kita bahagia daa senang bila mengingatkannya.

  Manakala menurut aku kenangan pahit ni adalah dimana seseorang merasa kecewa,marah,terkilan malah bersedih. Bagi aku kenangan pahit ini ada yang boleh dijadikan sebagai satu pengajaran. Pengajaran untuk diri sendiri. Pengajaran yang menjadikan kita lebih kuat , kuat untuk memperbaiki atau menguatkan diri.. Kenangan pahit ini juga adakala dapat menyadarkan kita antara lambat mahupun cepat.. Walaupun kenangan pahit ini susah untuk kita lupakan tapi tanpa kenangan pahit ini tak mungkin kita akan kuat menghadapinya. Aku pun ada kenangan pahit. Kenangan yang telah menguatkan diri aku kuay untuk teruskan kehidupan, kehidupan yang makin mencabar . Alhamdulillah kerana kenangan2 ini telah menyadarkan aku tentang betapa hebatnya perancangan Allah ..

  Kita hanya mampu meracang tapi Allah yang menentukan semuanya . Pasti ada hikmah disebalik apa yang berlaku terhadap diri kita ini . Percayalah . Seperti mana Allah munculkan pelangi selepas hujan .
Jadi kita perlu sabar dan tabah menghadapi semua ini walau seberat apapun dugaan dan cabaran yang mendatang . Allah tidak akan menguji hambanya diluar kemampuan hambanya. Jangan terlalu bersedih kerana semuanya telah tertulis sejak azali lagi ketika kita masih kecil . Cuma terserah kita mahu menjalaninya bagaimana .

  Jadi semua orang pasti punya kenangan kan ! Tipulah kalau takde . Tidak kisah lah samada kenangan manis atau kenangan pahit yang penting semuanya telah menjadikan kita menjadi seorang yang kuat . Sekian itu saja dari fatin . Andai tersalah atau terkurang maafkan fatin . Itu hanya dari sudut pandangan fatin . Andai berbeza pendapat terserah .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan